Love for
=RINGKJØBING SKAKKLUB=
§l. Navn og hjemsted
Klubbens navn er Ringkjøbing Skakklub. Den er hjemmehørende
i Ringkøbing Kommune.
§2. Formål
Klubbens formål er at udvikle og fremme kendskabet til og interessen for
skakspillet.
Klubben skal være medlem at Dansk Skak Union.
§3. Medlemsforhold
Enhver skakinteresseret kan optages som medlem af klubben. Generalforsamlingen
er berettiget til at udnævne æresmedlemmer.
Bestyrelsen kan, når den skønner, at et medlem skader klubbens anseelse eller
arbejde, ekskludere den pågældende med øjeblikkelig virkning. Kontingentrestance
på mere end 6 måneder kan medføre, at medlemmet udmeldes af klubben.
§4. Generalforsamling
Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle klubbens anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes umiddelbart efter vinterens klubturnering,
dog senest 1. maj.
Ekstraordinære generalforsamlinger kan bestemmes af bestyrelsen eller mindst 5
medlemmer. Indkaldelser til generalforsamling skal ske med mindst 8 dages
varsel.
Ordinære generalforsamlinger skal afvikles efter følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Formanden aflægger beretning til godkendelse
3. Kassereren fremlægger regnskab til godkendelse
4. Behandling at forslag fra bestyrelsen
5. Behandling af
indkomne forslag
6. Valg at formand
7. Valg til bestyrelsen
8. Valg af revisor og af revisorsuppleant
9. Eventuelt
På generalforsamlinger skal træffes bestemmelser om ændring af spilletid, spillested
og kontingent samt andre forhold at almen interesse for klubben.
Afgørelser træffes ved almindelig stemmeflerhed.
§5. Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 5 medlemmer. Formanden vælges for 1 år ad gangen.
Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at 2 er på valg hvert
år.
Bestyrelsen optræder på klubbens vegne og kan under ansvar over for
generalforsamlingen disponere til klubbens bedste og formålets fremme. Afgørelser
træffes ved simpel stemmeflerhed.
I enkeltsager kan
klubben tegnes af to bestyrelsesmedlemmer,
hvoraf det ene skal være formanden.
Bestyrelsen konstituerer sig med kasserer og sekretær for føring af
klubbens regnskab og protokol. Klubbens regnskabsår går fra 1. april til 31.
marts.
Årsregnskabet opstilles og revideres efter almindeligt anerkendte bogføringsregler.
§6. Turneringer
Bestyrelsen sørger for, at der afholdes turneringer, der er tilgængelige for
alle klubbens medlemmer.
Hvert år afholdes en klubturnering med det formål at udpege en klubmester.
Så vidt det er muligt stiller klubben hold til Dansk Skak Unions
holdturneringer. Til at lede disse turneringer vælger bestyrelsen en
turneringsleder og fastlægger regler for turneringer. Bestyrelsen foretager
holdopstillinger.
§7. Ændringer af lovene
Forandringer at klubbens love kan kun ske på den
årlige generalforsamling og kun når mindst ¾ at de mødte i afstemningen
deltagende medlemmer stemmer for forslaget. Bestemmelse om klubbens ophævelse
kan kun gyldigt vedtages, når mindst ¾ at samtlige medlemmer stemmer derfor.
Skulle klubben ophøre at bestå, skal dens eventuelle formue og materiel
opbevares af Dansk Skak Unions kreds eller overdrages et andet skakfremmende
foretagende i byen eller nærmeste omegn efter bestyrelsens vedtagelse.
Tvivl om forståelsen at disse love afgøres at generalforsamlingen.
Ovennævnte love skal indføres i klubbens
protokol.
Således vedtaget på generalforsamlingen den
21/4 1970 sign. Erik Vesterager, dirigent.
Ny version maj 2001 ved Jørn Sloth.